Inkontinens blant kvinner

Inkontinens er svært utbredt blant kvinner, og hele 30% av alle kvinner opplever dette i løpet av livet.

Hos kvinner forekommer i hovedsak to typer urininkontinens: stressinkontinens og urgeinkontinens. Ved stressinkontinens skjer lekkasjen i forbindelse med fysisk aktivitet som når man nyser, ler eller trener slik at urin presses ut. Ved urgeinkontinens oppleves en sterk vannlatingstrang som ikke kan undertrykkes.

Inkontinens ved graviditet

Den vanligste årsaken til inkontinens blant kvinner er graviditet, og så mange som 1 av 3 opplever urinlekkasje i forbindelse med graviditet og fødsel. På grunn av en kombinasjon av hormonelle endringer, trykk på blæren fra magen og anstrengelser ved fødsel, kan bekkenbunnsmuskulaturen bli redusert.

Urinlekkasje kan skje under eller rett etter graviditet, og blant noen kvinner skjer det lenge etter at deres barn har vokst opp. For de som opplever det i forbindelse med graviditet/fødsel er det ofte en midlertidig tilstand.

Overgangsalderen

Det skjer mange fysiske og hormonelle endringer i overgangsalderen. For eksempel reduseres mengden østrogen i genitalier og vaginalt vev, og urinveisvevet blir tynnere og mindre elastisk. Bekkenbunnsmuskulaturen brytes ned når den ikke blir stimulert av østrogen, og magemuskulaturen reduseres. Dette kan endre blærens posisjon og redusere effektiviteten i lukkemuskulaturen.

En kombinasjon av alder, fødsler, kroppsvekt og hormoner kan øke risikoen for inkontinens blant kvinner.

Bekkenbunnstrening

Mange kvinner opplever at bekkenbunnstrening hjelper mot inkontinens, og så lite som fem minutter med trening om dagen kan redusere urinlekkasjer betydelig. Vi har gode treningstips til å styrke bekkenbunnsmuskulaturen

Dersom du ikke vet hvor musklene er, kan du følge disse rådene:
  • Prøv å stoppe urinstrålen når du er på toalettet. Hvis du får til dette, har du funnet de riktige musklene.
  • Tenk deg at du prøver å hindre at du slipper ut luft ved å klemme sammen musklene
  • Legg deg ned og før fingeren forsiktig inn skjeden din. Deretter presser du sammen musklene som om du prøver å stoppe urin fra å komme ut. Dersom du merker at det strammer seg rundt fingeren har du funnet de riktige musklene.

Kilder: Helsebiblioteket, Tidsskriftet, Tena.

X

Mediqnorge.no bruker informasjonskapsler

Informasjonskapsler hjelper oss å forbedre din opplevelse. Ved å fortsette å bruke våre nettsider, aksepterer du bruken av informasjonskapsler. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler.


Det er ok