Ernæring og helse

Et kosthold som sikrer behovet for næringsstoffer i forbindelse med vekst og funksjon, gir forutsetninger for god helse og minsker risikoen for sykdommer som har sammenheng med kostholdet. Det kan være ulike årsaker til at man ikke klarer å få i seg nok mat i løpet av dagen. For noen kan sykdom og skade være direkte årsak til manglende apetitt og utfordringer rundt måltider. Ofte er det enkle, lite ressurskrevende tiltak som skal til for å bedre matinntaket. Andre ganger trengs det mer avansert ernæringsbehandling. 

Underliggende faktorer

Behandling av underliggende faktorer kan være nødvendig for at ernæringstiltak skal kunne gjennomføres. For eksempel kan det være aktuelt med medisinsk behandling av kvalme, smerter, fysiske funksjonsvansker, bivirkninger av medisiner eller psykologiske faktorer. For enkelte pasienter kan det være nok å lette eller eliminere slike hindringer for å øke matinntaket.  

Berikning av matvarer

Energiberikning er egnet til underernærte og pasienter med dårlig matlyst. Berikning kan ha stor effekt på totalt energi- og proteininntak i løpet av dagen. Fett inneholder mye energi og produkter som fløte, olje, smør, margarin og rømme egner seg godt som energiberikning. Ved sykdom er proteinbehovet ofte økt og det kan være vanskelig å dekke behovet. Derfor bør produkter rike på protein brukes til berikning, som for eksempel å tilsette måltidet ekstra kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter.

Egg og meieriprodukter egner seg godt i grøt for å øke energi- og proteininnholdet. Brødmåltider kan berikes ved at man bruker mer pålegg og ekstra fett. Middager bør ha rikelig med saus og for eksempel ekstra ost. Drikke bør også bidra med energi. Melkeprodukter er spesielt egnet på grunn av høyt proteininnhold.

Næringsdrikker

For mange er det enklere å drikke enn å spise når matlysten er dårlig. Derfor er næringsdrikker egnet som supplement til hovedmåltidene. Næringsdrikker bør tilbys som avslutning på måltidet, som mellommåltid eller rett før leggetid slik at de kommer i tillegg til de øvrige måltidene. Næringsdrikker kan bidra til å bedre ernæringsstatus, minske risiko for komplikasjoner og gi bedre helse.

Næringsdrikker fås i ulike smaksvarianter, volum og næringsinnhold. Fullverdige næringsdrikker kan brukes som eneste næringskilde hvis de brukes i riktig mengde, mens ikke-fullverdige er egnet som tillegg til vanlig mat. Det finnes også berikede puréer, puddinger og fettrike «shots» tilgjengelig.

Kilde: Helsedirektoratet

X

Mediqnorge.no bruker informasjonskapsler

Informasjonskapsler hjelper oss å forbedre din opplevelse. Ved å fortsette å bruke våre nettsider, aksepterer du bruken av informasjonskapsler. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler.


Det er ok